HULLVANN - ET LITE PADLEPARADIS

Tekst: Vibeke C Strømmen

Foto: Vibeke C Strømmen & Martin Fossen

Det sies at Hullvann har like mange øyer/holmer som det er dager i året. Jeg kan skjønner hvorfor et sånt rykte har oppstått, for når man padler i Hullvann er det øyer og skjær rundt omkring deg titt og ofte. Slike vann digger vi å padle i ettersom man slipper lange strekk uten noe spesielt å se på som kan bli veldig kjedelig i lengden.

Endelig i gang.

Dagens rute.

Lenge før jeg begynte å padle, fikk jeg høre hver gang vi kom til Kragerø på ferie, at Hullvann har 365 øyer eller holmer. Da var det endelig på tide å komme seg på vannet, ikke for å telle øyene, men for å oppleve det vi synes er best med tiden på vannet, nemlig å padle mellom øyer og skjær.

Denne dagen fikk vi med oss Martin sin bror og min svoger. Han bor fast i Kragerø og har hatt kajakk i noen år. Vi kjørte til Gofjell for å parkere og sette fra oss bilene. OBS: Ikke gå ned på den lille stranden eller parker der midlertidig. Da vi var der var det et dårlig skilt som opplyste om at det ikke er lov å parkere og eieren kom bort og gav oss litt kjeft da vi var der et par dager etter denne turen. Uansett, denne dagen satte vi ut kajakken fra denne lille stranden uvitende om det ble ble mislikt. Lykkelige gled vi ut på vannet som her inne var blikkstille da det er godtmot vær på grunn av alle  de små og store øyene.

Ved bruk av Norgeskart fant vi en smal passasje under ei lita bru som tok oss ut i storvannet. Dette ble den lengste overfarten ettersom vi skulle padle til Danmark. Ja, du leste riktig. Danmark. Alltid litt gøy å reise til et annet land som ligger i ditt eget land ute i et vann. Som de fleste vet er ikke Danmark noe stort land og det er ganske så flatt. Det Danmark vi gikk i land på var ikke stort, men var typisk norsk med å være litt bratt samt natur preget med furutrær. En artig kuriositet å ha gått i land der. For å oppklare, det er en holme midt i Hullvann som heter Danmark.

Danmark i sikte.

Jeg erklærer herved Danmark som min øy.

Videre gikk ferden i retning E18. Dette vannet støter på hovedveien fra Oslo til Kristiansand og det er slik jeg ble introdusert til det første gangen, da det ble kommentert da vi passerte det på vei til Kragerø. Veien ligger kliss inntil vannet i et par meter og nå skulle vi inn i denne lille bukta og se veien fra et helt annet perspektiv. Om de som kjørte så tre kajakkpadlere anes det ingenting om. På mine år har jeg aldri sett noen padlere inne i den lille bukta idet jeg har passert med bil.

En artig formasjon i et fjell opptok min oppmerksomhet. Den minnet meg om Drogon, dragen til Danerys Targeryan, alias Khaleesi, i Game of Thrones. Jevnlige leser av denne hjemmesiden har sikkert fått med seg at vi har en hund som heter Khaleesi. Så ja, vi er store Game of Throne fans og Drogon hviler da i Hullvann fikk vi bekreftet.

Drogon hviler.

Vi gikk i land på ei øy og spiste litt mat. Martin og broren hans tok seg en dukkert. Været var ikke varmt nok for meg til at det fristet å bade. Vi la ut igjen og padlet på baksiden av denne øya og prøvde oss litt mellom smale passasjer av høyt siv, men kom ikke gjennom. Et kort stykke fikk vi litt mer vind, men etter ei litt konsentrert padleøkt løyet det når vi kom litt i le mellom en øy og fastlandet. Herfra padlet vi bare rundt i rolig tempo uten å ha noen fast plan om hvor vi skulle. En liten tissepause for hunden var den eneste hvilepausen vi tok før vi padlet tilbake til Gofjell. Jeg og Martin kom til konklusjonen at vi skulle tilbake hit en gang til før ferien var over, hvilket skjedde ett par dager etterpå.

Hullvann kan absolutt anbefales og jeg håper dette turtipset vil gi flere lysten til å besøke stedet.