Padling i skjærgården på Portør og Stangnes

Tekst: Martin Fossen

Foto: Vibeke C Strømmen & Martin Fossen

Parkering: Parkeringsplassen ved Stangnes friområde som anvist på kart nedenfor er nok enkleste for utsett av kajakk. Det kan være mulig å finne noe lengre ut på Portør, men det er mest private parkeringsplasser.

Veibeskrivelse og utsett av kajakk

For å komme til Portør så tar man vei 351 mot Levang. Ved Joker-butikken på Levang tar man inn på Portørveien og følger denne i underkant av 1 km, der man tar til høyre på en grusvei. Parkeringsplassen dukker opp når du bare fortsetter noen hundre meter på denne veien. Det er en stor parkeringsplass og en mindre hvis man kjører Portørveien og fortsetter forbi den største og 200 meter til. Uansett om det er den store eller lille parkeringsplassen så er det ikke så langt å transportere kajakker til innerst i Stagnesbukta. Dersom det er fjære så må man kanskje bære de litt lengre ut på svabergene.

Bare det å komme ut på Stangnes er en drøm i seg selv, og det å få satt kajakk på vannet gjør at det sitrer.

Kartene over indikerer Portør, krysset på Levangsheia der man tar inn, krysset der man tar inn til parkeringsplass, parkeringsplassene og Storholmen som er ett fint første mål for padling.

Glad padler på Stangnes - idyllisk med seilbåt i bakgrunnen. Det var rund 22-23 grader og ikke så mye vind.

Gode barndomsminner fra Stangnes

Jeg, som er oppvokst i Kragerø, har mange gode minner fra da vi dro til Stangnes som barn for å få en dag ved sjøen. Vi hadde vårt "faste" sted på svaberget litt bortenfor den fredete hytta/huset som ligger der og er beskrevet på bl.a. Ut.no.  Vi pleide å dra ut når det var "for varmt" i innlandet og var der hele dagen og solte oss, badet og stupte fra "steinen". Pappa ble tatt med ut hit på Portør av sin far igjen og var der sammen med annen familie der de teltet i en ukes tid. Det var sommerferien deres da han var ung, det gikk i fisking og bading da også.

Padling fra Stangnes - ett hav av muligheter

Etter utsett på Stangnes så er det 300 meter før man må velge retning, venstre eller høyre. Alternativet er rett frem og utaskjærs. Uansett hvilken retning man padler så er det nok av små holmer, skjær, øyer, trange passasjer, grunt vann der man ser bunnen og steder å gå i land. Vi har ikke padlet nok her til å kunne fortelle om alle muligheter. Men en øy der det er lett å gå i land og som også har en veldig fin passasje er Storholmen som ligger noen hundre meter nord-øst for Stagnes som anvist på kartet nedenfor. Her er det på det grunneste bare 20-30 cm med fin sandbunn og svært vanlig å legge til med båt.

Under denne steinen er det ett "must" å padle. Det er i tillegg utrolig fint å dykke der!

Fra Stangnes til Portør - med valgfri brottpadling

For å padle til Portør så er det bare å følge kyststripa nord-østover forbi Storholmen og helt opp til Styrmannsholmen der Portør havn ligger i vika inn mot venstre

Det vil også være store muligheter for brottpadling for de som liker sånt, for eksempel ut mot Svartskjær som er rett ut for Stangnes.

Vær generelt obs på at det er mye båttraffikk om sommeren.

Sundet ved Storholmen

Geocaching i Kajakk fra Portør Havn.

Min bror, Runar hadde ett stort ønske om å ta oss med på geocaching på noen øyer utenfor Portør som han hadde siklet på noen år. Så da sommeren kom, vi hadde kommet oss ned, han hadde fri og været var bra nok så kjørte vi ut. Da parkering ytterst mot Portør kan være utfordrende, og Vibeke har armer som ikke er så bra for tiden, så var det veldig bra at en kamerat av Runar kunne tilby oss lån av parkeringsplasser helt ute på Nordre Portør. Vi kunne da lempe av kajakkene på brygga og parkere bilene. Etter den sedvanlige klargjøringa som må til, satt vi til slutt i kajakkene alle 4, dvs meg, Vibeke, Runar og Khaleesi. Puddelen må alltid med!

Portøridyll!

Fra øy til øy

Runar hadde sett seg ut hvilke øyer vi skulle innom og startet med "Vabbeskjær" holmen der vi padlet rundt nesten hele, før vi fant en mulighet til å gå i land. Det var jeg og Khaleesi som fikk "æren" av å gå opp på toppen og finne cachen mens de andre ventet. Fantastisk utsikt over skjærgården og Portør derfra.

Videre padlet vi forbi Urholmen og gikk i land på sørsiden av Brentholmen der vi fant nok en cach. Her ville Vibeke vente på oss da neste cache var på Fengesholmen der man må krysse 1.5 km på åpent hav".

Båtshunden Khaleesi vil helst stå oppå kajakken - det hadde ikke gått så bra...

Alene på en holme

Jeg liker å padle på flatt vann. Så å sende gutta boys ut i litt mer sjø, var ikke noe problem for meg. Jeg var sulten og Khaleesi hadde litt vond rygg, derfor var det helt kurant å sitte på et skjær ut mot havet og vente. Etter å ha spiste og holdt et øye med "gutta-fra-Calcutta" gjennom kikkereten, spaserte vi litt rundt på skjæret vi frivillig hadde blitt satt i land på. Selv om det på avstand kan se ut som det bare er stein og skjær her, er det overraskende mye flora på en liten holme ute i havgapet. Så jeg knipset bilder der vi rolig gikk omkring. Gjennom kikkerten speidet jeg etter alt mulig og fikk se en slags mudringsrigg ligge ikke så langt utenfor skjæret jeg var på. På et annet skjær telte jeg opptil 12 skarver som satt og tørket seg, og noen måker.

Å holde øye med to små kajakker ute på sjøen er ikke lett og jeg mistet raskt oversikten over hvor de var. Jeg prøvde gjennom kart å finne ut hvor de var sammenlignet med hva jeg så, men det var ikke lett. Da jeg fikk telefonkontakt med Martin, gikk det en god del minutter før jeg kunne se han gjennom kikkerten. Etter det var det litt lettere og slappe av ettersom jeg da visste hvor de var.

Likevel tok det en stund før jeg fikk øye på dem igjen, men til slutt kom de i land der jeg og hunden var og det ble et bad på oss. Brått blåste det opp og det ble en strevsom padletur tilbake til land. Likevel var dette en flott padleopplevelse og det å padle i sjøen og komme ut for bølger og vind skaper mer kunnskap om hvordan kajakken oppfører seg og øker min egen trygghet i den.

Mens jeg venter... koser meg i varmen med lunsj og sommer og sol. Fint med kikkert også, så kan en få studert ting på avstand.

Morsom padling til Fengesholmen

Jeg og Runar padla sundet mellom Brentholmen og Palmeskjær. Ingen av oss er spesielt kjent i skjærgården og på 1.5 km avstand så var det ikke så lett å tolke hvilken holme/øy som var Fengesholmen. Vi satte avgårde med godt mot og i god driv mot de holmene vi mente var riktig. Etter en stund sjekket jeg kartet og geocachelokasjonen og vi så at der vi var på vei var Knubben. Så vi justerte oss inn mot Fengesholmen, som fra Brentholmen like gjerne kunne vært fastlandet. Det viste seg vanskelig å komme i land på sør og øst -siden av øya så vi endte med å padle rundt på baksiden der det var roligere sjø. Det var idyllisk og fint der og vi fant til slutt ett sted der vi kunne padle kajakkene opp på ei renne i svaberget og komme seg ut. Vi gikk opp til toppen av øya og over på andre siden. Runar fant cachen mens jeg, på telefon, forsøkte å forklare Vibeke hvor vi var. Til slutt så hun oss gjennom Zeiss kikkerten hun fikk til bursdag av meg i år. Vi padla samme vei tilbake til Brentholmen

Diverse bilder fra dagen.

Sånn cirka rute vi padlet på Geocachingen vår. Var innom holmen ved Båtsund, Brentholmen og Fengesholmen.

Bading og strevsom tilbaketur

Det var godt og varmt så vi tok ett bad på Brentholmen før vi pakket sammen. Idet vi var klar til å dra begynte det plutselig å blåse ganske kraftig! Vi var forberedt på at det skulle bli litt mer vind, men den kom plutseligere enn vi så for oss. Det ble derfor en ganske strevsom tur tilbake i motvind, selv om det ikke var så langt. Vinden tok godt i kajakkene og hvis vi stoppet å padle så dreiv vi raskt i motsatt retning av dit vi skulle. Jeg og Vibeke padla inn til Portør havn, mens Runar padla til Styrmannsholmen og tok den siste cachen. Der måtte han klatre opp på en varde for å få tak i den. Den lille vinden som vi fikk viser hvor lite som skal til før en kan miste kontrollen over situasjonen på sjøen. Da vi alle hadde kommet i land så var vi veldig fornøyde med turen og at vi hadde fått en fin dag på sjøen i det ypperste av sørlandsskjærgård! Det sier seg selv at vi anbefaler padling eller bare å dra på Stangnes for å bade dersom man er i området.