SPEILBLANKE DRAKSTEN.

Tekst: Vibeke C Strømmen

Foto: Vibeke C Strømmen & Martin Fossen

Det er 1. august 2019 og sommeren er langt fra over. Vi har fortsatt sommerferie og vil utnytte alt av godvær. Etter vår fantastiske tur i Femundsmarka vet vi at det skal mye til før en annen tur blir like bra. Likevel så er hver padletur en ny tur og gir uansett mange flotte minner.

Vi er tilbake i Trondheim etter ferietur til Kragerø og har valgt å sjekke ut Draksten. Dette er et vann som ligger i Mostadmarka, tilhørende Malvik/Hommelvik, en liten time utenfor Trondheim. For å komme seg til Draksten kan det gjøres på flere måter. Enten kan man kjøre langs Jonsvannet og over Jervskogen eller ta E6 til Hommelvik og følge skilt mot Mostadmarka. Det anbefales å bruke Norgeskart for å se hvilken avkjørsel (blå prikk på kartet under) man skal ta for å komme seg inn til selve vannet. Her må det betales en liten bomavgift.

Blå prikk: Innkjøring og bomavgift.

Rød prikk: Parkering og utsett kajakker.

Vi finner den lille nedkjørselen (se rød prikk på kartet over) der det er ok med plass for å sette ut kajakkene. Denne lille veistubben MÅ holdes fri for biler, så når man har satt ut sitt foretrukne flytende fremkomstmiddel, kjør bilen opp på veien igjen og parker langs veien.

Draksten er speilblank denne dagen, hvilket kom som en hyggelig overraskelse. Vi hadde selvsagt sjekket vær og vind, men kunne ikke ut fra det vite på forhånd at vannet var så stille. Igjen tyr vi til det forslitte ordet magisk, men det er ikke noe bedre ord å beskrive det. Vi padlet ut fra den lille vika, der vi hadde satt ut kajakkene og tok mot høyre langs land. Her brukte vi mye tid på å bare nyte og gli gjennom det blanke vannet. Vi fulgte  bredden og kom til ei lita øy der det stod ei hytte.

Nå passet det med en liten pause og vi fant ut at vi var kommet til Langråodden. Etter pausen padlet vi videre innover i Langråbukta. Helt innerst i bukta vokste det nydelige vannliljer. Etter å ha svingt innom her fortsatte vi rundt odden og rettet baugene mot Sagfjorden. Dette var det lengste strekket, men vi hadde ikke akkurat dårlig tid. Målet var å komme til en demning som skiller Stor-Draksten og Lille-Draksten. Ved demningen er det også mulig å sette ut båter, kanoer og kajakker. Dit kommer man ved å kjøre om Jonsvannet og følge skilt til Draksten og Saksvikvollen. Saksvikvollen er et yndet utfartssted på vinteren for å starte skiturer i Nordmarka i Klæbu. Vi er ofte i dette fine området på vinteren. Det er lite kupert og har lange, fine strekk som er enkle å gå.

Langråbukta.

Dagens rute.

Blå prikk: Start.

Rød prikk: Kort pause.

Gul prikk: Mat og badepause.

Orange prikk: Vibeke`s lille øy.

Vi gikk i land på en liten utstikker for å ta en matbit og Martin tok et bad. Ferden videre gikk ut igjen i Sagfjorden og inn mellom Langholmen og Hevillneset. Vi padlet opp i Otersunden og fikk Storholmen på vår høyre åre. Langsmed Storholmen dukket det opp noen små holmer. Jeg fikk så lyst til å gå i land og ta en øy i mitt navn. Så da gjorde jeg det, som bildet under til høyre viser. Da vi var der i 2020 så var øya "borte" på grunn av høyere vannstand.

Demning mellom Store Draksten og Lille Draksten.

Vibeke`s øy.

Det går an å padle inn i Heinfjorden, men det droppet vi denne gangen. Etter å ha vært holme-erobrer fortsatte vi ut gjennom Sundet før vi krysset over til der vi satte ut kajakkene. Her fikk jeg litt drahjelp av Martin.

Vi brukte rundt 4 timer på denne turen og har plan om å komme tilbake og padle inn i Heinfjorden. Dette er en lettvint og super tur å ta som ikke krever voldsom planlegging og er heller ikke langt fra Trondheim. Tommel opp.