Malfjell - liten topp med flott utsikt.

Tekst: Vibeke C Strømmen

Foto: Vibeke C Strømme & Martin Fossen

Vi er ankommet Kragerø for deler av sommerferien, og ender opp med å bli her i 3 uker. Det er det dårlige været som preget alle andre steder enn det lille kakestykket som utgjør Sør og Østlandet som får oss til å bli lenger enn først planlagt. Vi klager ikke, men synes synd på alle de som ikke har muligheten til å reise til et sted med bedre vær og som blir røvet muligheten til å oppleve litt sommer. Vi er dermed veldig privilegerte og samtidig ydmyke for det vi har muligheten til å oppleve.

Blå prikk: Kragerø

Rød prikk: Farsjø

Gul prikk: Malfjell

Malfjell opp

Malfjell har Martin og deler av hans familie vært oppe på før, men det er min første gang. Det er ikke en veldig høy topp og det er ikke så mye spesielt å se på veien opp, stort sett skog og litt myr. Den rager ikke mer enn 298 meter over havet, men den gir en veldig fin utsikt når du først kommer opp.

Blå prikk: Farsjø

Rød prikk: Eikenes hyttefelt

Blå prikk: Parkering Eikenes hyttefel

Rød prikk: Malfjell

Blå prikk: Parkering

Rød prikk: Sti, men den fortsetter videre opp til toppen

Hvordan komme seg dit?

Man kjører opp til Farsjø, som er ei lita grend i Kragerø kommune, og opp mot Eikenes hyttefelt. Ingen avgifter må betales på denne veien, bare kjør rolig på grusveien. Når man kommer inn på hyttefeltet er det veldig naturlig å bare stoppe der veien slutter. Herfra går det en grusbakke opp før man ser en klar sti. Det går en rundløype som man kan ta hvis man er interessert, men i første omgang følger vi den mest brukte stien og i et kryss tar vi til venstre. Det er blitt godt skiltet der den siste tida, så det skal være veldig greit å finne frem.

Herfra går det mer oppover, men før vi vet ordet av det er vi på toppen. Her er det en stor steinvarde og noen har lagt til rette en fin bålplass. Men det kan være svært dumt å fyre bål nå i juli her i Telemark hvor det er veldig tørt og skogbranner oppstår hyppig.

Drangedal kommune og vannet Toke

Selve Malfjell ligger faktisk i Drangedal kommune og lunsjen inntas med å ha en fin utsikt over innsjøen Toke som vi i 2020 padlet en liten del av. Vi ser over til Merkebekk der vi den gangen satte ut kajakkene som vi padlet med opp til Lundereid gård. Les mer om den turen her.

Det er aldri feil å spise lunsj og hvile litt når man har slik en utsikt.

Blå prikk: Malfjell - Vestre

Rød prikk: Selve Malfjell, men ingen sti dit

Viktig å ha det gøy på tur!

Feil topp, ifølge noen apper..., Malfjell vs. Malfjell-vestre

Ved bruk av apper samler vi på turer og fjelltopper og Malfjell slapp ikke unna. Trodde vi. Både Fjelltoppjakten og Våk hadde markert Malfjell som turmål, men da vi kom opp og skulle registrere oss, så vi at målet var over 200 meter unna der vi var, og at vi og stien går til Malfjell-vestre. Ifølge kartet som Våk brukte så vi en sti opp på det som kartet kalles Malfjell, og tenkte at vi måtte prøve å finne den. På vår retur valgte vi da å følge skiltet til den rundløypa jeg snakket om tidligere. Dette er en sti som er svært svak og som vi mistet. Vi så på kart, men fant aldri noen sti opp på det som som Våk påstod at kom til å ta oss med opp på det virkelige Malfjell. Det ble ulendt, bratt og rett og slett ufremkommelige. Så vi droppet hele greia og fant den mindre brukte stien for rundløypa. Til slutt kom vi inn på den stien vi hadde benyttet oss av på vei opp og kom oss ned til bilen.

Kroniske smerter og turgåing er en utfordring

Selv om det kan se ut til at vi kan dra på hvilken som helst tur uten å ha problemer eller smerter i kroppen, vil jeg bare slå et slag for å være åpen om min, og mange andres situasjon. Det er blitt nevnt tidligere at jeg sliter med kroppen. En kronisk golf og tennisalbue har jeg slitt med i en tiårs tid, men vi prøver å få til å padle litt likevel. En ankel med tilhørende vond hæl, plantar facitt, har gjort livet ganske surt i fire år, men vi går turer likevel. Jeg har lært smertene og kjenne og vet hva jeg kan få til med den rette mentale innstillingen og med de rette tiltak. De mentale innstillingene er at det ikke er noe galt i å snu på en tur. Det finnes alltid flere planer enn plan A i dette huset. På denne måten blir ingen sure eller skuffet hvis ting ikke går som planlagt. Mange ganger har plan B, C eller D vist seg å være likeså fine. Noen av tiltakene eller "de rette verktøyene" jeg benytter er en liten sammenleggbar krakk jeg setter meg på med jevne mellomrom på turene våre. Så tar jeg av skoen og lufte foten litt, noe som pleier å virke siden plantar facitten blir verre når foten blir varm. Også det å dyppe foten i kaldt vann i alle fall en gang pr tur hjelper mye, samt isbad av foten etter tur holder ting i sjakk. I tillegg så må jeg ofte belage meg på en del rolige dager etter de lengre turene.

Tilpasninger må til på tur

Korreksjon av "toppen" hos Fjelltoppjakten

Da vi kom tilbake sendte jeg mail til det mennesket som har drifter Fjelltoppjakten og forklarte han at toppen slik den var plassert på appen ikke samsvarte med det naturlig turmålet på Malfjell. Jeg forklarte at de ikke går noen sti dit og at punktet burde flyttes til det som på Norgeskart heter Malfjell Vestre. Vedkommende svarte meg raskt og sa at punktet nå hadde blitt flyttet og at han var takknemlig for at jeg varslet. Våk har ikke flyttet punktet sitt ennå.

Er du i nærheten, så ta turen opp. Enkel og kort tur som gir en fin utsikt.