ØYANGEN PÅ AGDENES

Tekst: Vibeke C Strømmen

Foto: Vibeke C Strømmen & Martin Fossen

«Jeg vet hvor vi skal padle til helga!» ropte jeg til Martin. «Fint,» fikk jeg som svar tilbake. Jeg hadde igjen saumfart Norgeskart og Norge i bilder og zoomet inn for å se ting i enda mer detalj. Var det vann i nærheten av byen som så spennende ut, som hadde noen øyer, kanskje noen smale passasjer? Joda, med ett dukket det opp! Øyangen ute på Agdenes. Turen ut tar ca. 1 time og 30 minutter fra Trondheim. Du tar E6 ned til Klettkrysset der du følger E39 ut til Orkanger. Herfra følger du fylkesvei 710 til du kommer til Hamnabukta/Hamnaneset eller Lensvik. Ta av opp til venstre og følg vei 6376/6378. Herfra tar veien deg helt opp til Øyangen.

Det er mulig å leie kano av Orkland kommune.

Blå prikk: Trondheim.

Gul prikk: Klettkrysset.

Rød prikk: Orkanger.

Orange prikk: Lensvik.

Lille prikk: Øyangen Friområde.

Blå prikk: Lensvik.

Blå ring: Vei 6376.

Rød prikk: Øyangen Friområde.

Vi kom opp til Øyangen Friområdet og gledet oss over det fine været og vannet som var så innbydende. Det var 30.mai 2020. Noen som kom padlende inn til land i kano fortalte oss at isen hadde gått bare 1 uke tidligere. Flaks!

Dagens rute:

Blå prikk: Utsett kajakk.

Rød prikk: Lunsj.

Gul prikk: Fiskeplass.

Orange prikk: Bading.

Ute på vannet gled vi rolig mot den første lille øya, Stabben og Småholman. Videre gikk padletakene mot Fuggeløya der musikk kom imot oss. Denne øya fant vi ut er et populært sted å padle ut til og overnatte. Musikken stammet fra høyttalerne et par unge jenter hadde tatt med seg ut. De hadde mest sannsynlig overnattet og skulle ut i vannet for et morgenbad. Senere la vi også merke til at på odden av Fuggeløya var samlet en del folk der kanoene lå dratt opp på sanden og vi så noen telt og hengekøyer. Det er ett veldig idyllisk område, som gir till skjærgårdsvibber.

Stabben og Småholman.

Småskjera.

Vi krysset over til Småskjera, bitte små skjær som vi padlet imellom, før vi rettet kurset mot venstre og Storøya. Her er det en bitteliten odde vi gikk i land på og satte oss til rette for å spise lunsj. Deilig for både de tobeinte og firbeinte med en god rast. Været ble bare bedre og bedre, og dette værsystemet skulle vise seg og klore seg fast og gi oss varmebølge hele juni måned.

Odde på Fuggeløya med Vibeke i bakgrunn.

Deilig å strekke på beina.

Etter rasten hadde vi plan om å padle opp mellom «fastlandet» og Hoøya. Her er Øyangen ganske bred og kraftig vind kom ned fra fjellområdet midt imot oss, Solheimsheian. Så vi avgjorde at vi snudde, rett og slett fordi ikke er nødvendig å stå imot vind og bølger over lange avstander når man ikke er så glad i det. Dessuten begynte bølgene å blir litt store. Derfor vi rettet kajakkene mot Maliholneset og gikk i land på odden der. En ny lang pause der Martin prøvde fiskestanga uten å få en eneste fisk. Sola begynte virkelig å ta grep om dagen nå og ingenting er da bedre enn at man er i nærheten av godt avkjølende vann.

Fjellene med snø er Solheimsheiane.

Fiskelykke?

Videre padlet vi innom Maliholbukta før vi krysset over til Storøya igjen. Nå skulle baksiden utforskes og etter ei stund fikk vi ei hytte på vår venstre side og litt bortenfor var det ei lita vik. Litt opp fra denne vika var det plassert en benk og ettersom det ikke var noen på den hytta, tok vi oss friheten med å gå i land og benytte oss av området rundt benken. Martin ville sjekke badetemperaturen og han konkluderte med at den bar preg av at isen hadde ligget her bare for kort tid siden. Det ble en kort svømmetur for å si det sånn.

Fra rasteplassen fortsatte vi videre rundt Storøya og gjennom Sunda. Herfra og inn til vi var tilbake ved startstedet, gikk vi ikke mer i land, men bare koste oss med å være til stede. Etter å ha passert mellom Storøya og Langneset fikk vi litt vind imot idet vi padlet mot båthusene på Øyangen Friområdet. Der er det en utsettings rampbe vi benyttet oss av da vi var tilbake noen uker senere.

Båthusene.

Ettersom dette var så fint et område, inviterte vi med oss mine foreldre opp hit noen uker senere. Utleie av kano skjer gjennom Orkland kommune. Kanoene ligger her ved vannet, men årene måtte vi hente på kommunehuset i Lensvika Bruk linken for å se hvordan du leier kano.

Båtslipp.

Mine foreldre storkoste seg her og fikk en flottopplevelsen akkurat som vi hadde hatt noen uker tidligere. Vi padlet samme rute som første gangen og gikk i land på samme steder inkludert et stopp på Fuggeløya og et stopp ved en liten øy der Martin badet.

Øyangen er et populært sted, men kjennes ikke overfylt ut. Vi var for oss selv hele tiden og observerte kun andre i samme ærend som oss langt unna. Hvis du har lyst til å padle her er mulighetene mange ettersom du kan leie kano for så lenge du vil og bare utforske stedet. Områdedt er verdt kjøreturen og  utgiftene ved leie av kano. Så hiv deg rundt og utforsk Øyangen!